NAVIGÁCIA
Montessori pedagogika
„Ktokoľvek zasahuje do života dieťaťa, dotýka sa najcitlivejšej častice celku, ktorá má korene v dávnej minulosti a smeruje k nedozernej budúcnosti.“ Maria Montessori |
Súkromná základná škola, Detské montessori centrum aj Súkromný školský klub detí vo svojom edukačnom programe a koncepte starostlivosti o deti vychádzajú z moderných filozofických smerov, aplikujú overené didaktické postupy. Jedným z významných východísk je aj montessori pedagogika založená na vnútornej motivácii dieťaťa a rozvoji jeho vlastnej tvorivosti. Rešpektuje osobnosť a individualitu dieťaťa, dôraz kladie na celostné učenie a pripravené podnetné prostredie. Má jedinečný komplex pomôcok. Práca s nimi si vyžaduje vzdelaného, tvorivého a flexibilného pedagóga s citom pre dôslednosť, detail a partnerský prístup k dieťaťu.
Maria Montessori bola výnimočne nadaná a vzdelaná talianska lekárka, ktorá vyštudovala aj filozofiu, psychológiu a veľmi aktívne sa zaoberala pedagogikou, antropológiou a biológiou. Prevažnú časť jej práce v oblasti pedagogiky tvoria výklady pozorovania detí a analýza pedagogických experimentov. Prvýkrát začala používať a ďalej rozvíjala materiál pre zmyslovú výchovu detí.
Hlavné princípy pedagogiky Marie Montessori:
- Pomôž mi, aby som to dokázal sám
- Dieťa je tvorcom samého seba
- Ruka je nástrojom ducha
- Rešpektovanie senzitívnych (citlivých) období
- Slobodná voľba práce
-
Pripravené prostredie - rozvíjanie činnosti zmyslových analyzátorov
- Polarizácia pozornosti
- Práca s chybou
Metodika práce
„Povedz mi a ja zabudnem, ukáž mi a ja si zapamätám, nechaj ma to urobiť a ja pochopím." |
Staré čínske príslovie |
Metodika práce vo výchovnom systéme montessori pedagogiky je rozdelená do oblastí:
Pre tieto oblasti existujú desiatky demonštračných cvičení s logickým priebehom, ktoré sú vykonávané vopred určeným spôsobom. Tieto cvičenia majú konkrétny cieľ zodpovedajúci veku dieťaťa. K naplneniu cieľa sú stanovené adekvátne prostriedky a materiály. V rámci demonštračných cvičení je zakomponovaná aj práca s chybou, ktorá slúži ako kontrolný mechanizmus k overeniu zvládnutia danej úlohy a zároveň pomáha u detí upevňovať nové skúsenosti a poznatky.
DIÁRIUM
tel.: +421 55 / 622 33 65, mobil: +421 903 272 450